Rejsebrev fra mexico

Haardt presset bliver vi nódt til at skrive et rejsebrev.

For at starte fra begyndelsen er vi rejst fra Mexico City, over kysten i Veracruz, til Chiapas og er nu i Oaxaca stat, ved Stillehavskysten.

Vi ankom til Mexico city sent om natten, altsaa ved 20 tiden lokalt. Rud havde paa det tidspunkt vaeret vaagen i naesten 24 timer og han havde det rigtigt daarligt. Det hjalp os hurtigt igennem kòen ved immigrationsmyndighederne.
Vi havde forudbestilt overnnatning ved Zocaloen i det historiske centrum af byen. Men fordi det var juleugen, havde de sat en skójtebane op og der var stuvende fuldt af mennesker hele tiden. Og en utrolig larm.  Sá de fórste dage med jetlag var ret haarde! Specielt Sol kunne ikke holde sig vaagen laengere end til kl 19 om aftnen. Stedet vi overnattede var et youth-hostel,saa dervar mad med i prisen. Men vi kom ofte til atvente forgaeves paa aftensmaden,og saa vardet naesten for sent at gaa ud fordi saa faldt Soli sovn.

Naa men detblev nytaar og derefter tog vi ud til kysten i Veracruz, byen Tecolutla. Her var derosgaa stuvende fuldt, alle havde ferie og skulle ud og bade. Vi havde egentlig haabet paa lidt fred og ro. Men stedet varudemaerket ellers. Vi havdeblandt andet valgt det fordi der var et skilpadde center. Specielt Rud er jo skilpadofil, men Sol haenger ogsà pà dillen. Og det var sjovt at se pà skildpadder der.De havdekun skildpadder med fejl, som de plejede. Alle de sunde var sat ud ihavet. Saa dervar skilpadder med kun en fungerende lunge f.eks. saa kunne den kun svòmme i cirkler.

Efter Tecolutla var vi i Papantal, ved ruinerne El Tajin. Et flot pyramide sted i junglen. I Papantla har de ogsà, los Voladores de Papantla, hvor 5 mànd kravler op i toppen afen hòj pàel. Den ene spiller paa flojte og danser. Og de andre binder et langt tov der er snorret rundt om paelen, om livet. Naar den ene er faerdig med at danse deroppe, slipper de andre og det hele begynder atdreje rundt, mens de langsomt sváever ned mod jorden i store cirkler. (der kommer noget video og billeder senere…)

Senere var vi i Veracruz by.hvor vi ogsaa saa masser af skildpadder. bla. var derved det gamle fyrtaarn et springvand med masser af sumpskildpadder i. Her var vi ogsà pà tur ud til nogle koralrev der hedder Cuncancito, og Rud pr+ovede for fòrste gang at snorkle.

Vi havde aftalt med Henrik og Kirstien at vi skulle mòdes i Palenque, saa vi hastede videre fra Veracruz. Tog natbussen og ankom i junglen d. 11 januar. Dagen efter kom de andre og det var specielt dejligt for bo`rnene at se Mathis og Alma. Det er jo ikke helt nemt at finde legekammerater, naar man ikke kan hverken spansk eller engelsk.  Rud havde dog allerede leget noget med en dreng der hed Kristian, og de havdehygget sig lidt formeget nede i et lille vandlòb. Det viste sig at det var noget mógbeskidt vand. Og Rud maatte dóje med slemme mavekneb i flere dage inden han fik diarre. Vi havdeheldigvis allerede kóbt piller mod den slags. og de hjalp.
Sammen med Henrik og Kirstine saa vi pyramiderne i Palenque. Somvar utroligt flotte og spaendede for alle. Jeg var her jo for 15 aar siden og der var ogsaa nye ting at se for mig. Specielt paa museet hvor der er den sarkofag de har hentet ud af et gravkammer et par aar efter jeg var her sidst.
Saa begyndte det at regne og vores plan om at tage ud til agua azul mm. droppede vi og rejste istedet i faellesskab til en by der hed Teapa. Her havnede vi ude paa et forladt hotel ved nogle svovlholdige, varme kilder, los Azufres. Vi var alle ret smadrede ovenpaa at rejse hele dagen. men det var egentlig et sjovt sted, som maaske kunne  vare dejligt hvis det blev holdt ved lige.
Kirstine og Henrik rejste videre da de ville ud til varmen ved kysten, og vi andre blev et par dage pà et hotel inde i byen. Vi saa ogsaa nogle drypstenshuler, los Grutas de Cocona. Her var der flagermus, og de berómte blinde sardiner! En dyb og flot hule. med guide.

Nu gik turen over Villahermosa sydpaa til Tuxtla Guttierez. Her var vi i Zoo, og ude paa tur gennem el Cañon de Sumidero. I Zoo var der masser af skildpadder og vi saa ogsaa dn sjaeldne og mytiske fugle Quetzal.
Turen med Lancha gennem el Cañon, var super flot. der var krokodiller og drypsten og en speciel aflejring ned ad klippevaeggen som lignede et kaempe juletrae.

Herefter rejste vi op i hòjlandet til San Cristobal de las Casas. Det var en by jeg havde glaedet mig til at se igen. Men jeg var yderst forbavset over at se at jeg stort set intet genkendte. Jeg syns f.eks at en kirke jeg havde gaaet optil ad en lang sti, laa ude paa landet, eller i det mindste i udkanten af byen, nu laa den midt inde i byen. Naa men vi havde nogle dage paa et hyggeligt bed and breakfast le gide del sol. Saa var vi oppe og se Na Bolom, som den danske arkaeolog Frans Blom og hans kone Trudy boede i. Det er nu museum og hotel. De har samlet en masse spaendende ting og specielt deres forhold til det ellers uopdagede skovfolk Lacandonerne, og deres gengivelse af deres myter, var spaendende. Trudy fotograferede og har taget mange virkeligt flotte billeder af mennesker rundt i Chiapas og af Lacandonerne.
Vi syns der varsaa hyggeligt i Na Bolom saa vi flyttede ind i et vaerelse med pejs. Det var lige noget for Rudog Sol og vi maatte riste pólser i pejsen flere gange.
En dag tog vi med paa en tur til noglñe landsbyer, guidet af en amerikansk man,Chip, som havde boet i omraadet i 30-40 aar. Han kunne saa fortaelle mig at byen efter opstanden i ´94, som var da jeg var her sidst, havde udviklet sig monstróst. Det beroligede mig at det ikke var min hukommelse den var gal med! Men det var ogsaa kedeligt at´hòre at opstanden havde betydet at der ikke havde vaeret nogen planlaegningog kontrol med byggeri og bosaetning. Saa det vi nu var i var altsaa en by der var mere end dobbelt saa stor som for 15 aarsiden. Ikke desto mindre er det stadig et smukt og spaendende sted! Specielt at tage ud til smaabyer som Chamula og Amatenango er smukt og flot.

Nu er vi saa drònet videre ned fra hòlandet til Stillehavskysten, til Mazunte.  Nyder vandet. Har vaeret paa delfin og skilpaddetur og slapper ellers af.

Der kommer ingen billeder paa lige nu. Men Rud har taget mellem 2 og 3000 billeder og Camilla noget lignende. Saa der skal nok blive noget at se paa senere…

Knus til alle venner og familie!
-Mikkel

5 thoughts on “Rejsebrev fra mexico

1. Hej Mikkel og Camilla, Rud og Sol!

Tusinde tak for jeres brev, det var skønt at høre fra jer, vi fik også brev med posten fra jer idag, så det var dejligt. Sikke en masse I oplever, hvor det sejt! Synd med Ruds mave, men godt med pillerne. Åh det må være dejligt at flyde ved stillehavet, ahhhhhhhhhh
    Vi sidder og kikker på melodi grandprix og har birthe kjær mistænkt for en kommende hjerneblødning! Emilie og Lærke sidder og synger med. Igår havde jeg fernisering på galleri rasmus og det var vildt hyggeligt og enormt flot sat op.
    Jeg glæder mig til at se jer igen, pas godt på jer, det er jo langt væk….kærlig hilsen Hans og Vivi, Emilie og Mark.

2. Hej Mikkel og Co.
    hjemme igen , sne kulde skyer og ondt i halsen. Arbejdet staerter imorgen og som det er med mit arbejde so ligner alt nok sig selv, det er jo en af problemstillingerne.
    Hvis i kommer til wak´haKha og alligevel tripper forbi Casa de la Tia Tera som vi boede på vil idu så lige spørger om de har min elskede folde kniv, med krumt blad og brunt skaft…jeg savner min frugt kniv forfærdeligt ser du.
    I mexico City kan vi meget varmt anbefale Hotal MilanSuiden med egen altan og god plads kostede 850 $ og eller hotel Paque Ensenada som begge ligger i det meget behalige Roma Distrikt. Der er flere små samtids- gallerier og en fantastisk steming omkring og i retning af park Mexico og Park Espana.

3. Hej Camilla, Mikkel, Rud og Sol

Dejligt at høre fra jer. Det lyder som om I får, har fået mange spændende oplevelse, men også oplevet alle de ting der følger med at rejse ud ” i det blå”. Det herlige ved det er, at det er det, der farver oplevelserne og bliver til dejlige fortællinger. Vi glæder os meget til at se jer igen og se Camillas og Ruds 3000 billleder. Kærlige tanker Henriette

4. Kære alle 4!

Dejligt at læse om jeres færd – selvom brevet er blevet noget dateret, inden jeg får læst det! Sikke en masse I oplever – og overkommer. Det lyder spændende og egentligt også noget strabasserende. Godt at Sol er tidligt oplært til varme rejser i Cadaquez og at I alle er vandt til strabasserne i Sverige!!! 🙂

Det kunne have været dejligt at støde til jer! Men her er går det fremad med Salaam DK – også selvom Thomas er på barsel. Jeg nyder et stærkt og fedt kvindeteam herinde dette forår. Og så gik januar lynhurtigt med mine adskillige fødselsdagsafholdelser. DEJLIGT at holde de par middage/fester – jeg fik præcist den overgangsrite jeg havde behov for – for at kunne træde engageret og relativt trygt ind i 40’erne. Jeg er det GODT – og føler mig egergiopladet af mine venners varme (også 1000 tak for jeres gave og hilsen!!!) og 5 år yngre. SÅ det er fedt.

Jeg glæder mig til vi kan ses igen – når I kommer hjem. Mon I overhovedet kunne tænkes at orke den tur til Bornholm i påsken som vi har talt om? I oplever vel nok uden for Odenses grænser ligenu til adskillige måneder frem, kan jeg tænke. I så fald inviterer jeg bare nogle andre… 🙂 eller tager til Amsterdam på Alba!

HILS de næste mange skildpadder I nok endnu kommer til at møde på jeres færd! Jeg er enig med Rud og Sol – det er det dejligt dyr! Og nød det hele i så fulde drag som regnskyld og fyldte badestrande tillader! Well – det kommer jo egentligt alt sammen an på øjet der ser og skindet der mærker! 🙂

GLÆDER MIG TIL I KOMMER HJEM! KRAM fra Solveig

5. hov – de søde smilies jeg forsøgte at sende jer ligner jo sande djævle. Så I må åbenbart selv tænke jer til sødmen i dem!! Kram Solveig (nu uden forsøg på smily)